To Salon or not to Salon

Facebook
Facebook
Instagram
Bloglovin

De afgelopen jaren heb ik heel
wat beautysalons bezocht voor
manicure, pedicure en wenkbrauw
behandelingen, maar natuurlijk ook
kapsalons. Helaas was de behandeling
of het resultaat niet altijd wat ik
ervan had verwacht.

Het gaat dit keer over mijn
minder goede ervaringen bij
salons en vooral wat ik ervan
geleerd heb. Lees mee voor
mijn ervaringen en foto’s van
de behandelingen waarover ik
niet tevreden ben.


Tijdens mijn vakantie op een camping in Zuid-Frankrijk heb ik een pedicure behandeling
genomen. De salon zag er van binnen mooi uit met oosterse invloeden, er speelde rustgevende
muziek en het personeel sprak Frans. Maar dat was geen probleem want ik kan mij enigszins
verstaanbaar maken in het Frans.

Mijn voeten werden gemasseerd, de teennagels verzorgd en gelakt (met Peggy Sage nagellak)
en ook werd het eelt verwijderd (waar ik overigens niet veel van had). Toen de behandeling
klaar was, liep ik naar buiten maar omdat mijn voeten zo glad waren van de olie verloor ik al snel
een slipper en natuurlijk was de lak direct beschadigd. Dat werd gelukkig netjes opgelost.
In de caravan ging ik mijn voeten uitgebreid bekijken en wat bleek… mijn eelt was niet verwijderd,
maar het zag er vele malen erger uit. Ik had zelfs hele scheuren erin. Het zag er niet uit!

Hieronder zie je mijn voet na de behandeling, excuses voor de onsmakelijke foto.

In mijn beste Frans legde ik de schoonheidsspecialiste uit dat ik niet tevreden was en liet
haar mijn hiel zien. Ze haalde haar schouders op en zei dat ik creme moest gebruiken om
het te verzachten. Om de schade die ZIJ had aangericht te verzachten! Creme kreeg ik niet
mee die moest ik uiteraard zelf halen. Ik heb er zelfs een klacht van gemaakt en geuit bij de
Nederlandstalige receptie van de camping. Ze vertelde me dat de schoonheidsspecialiste altijd
goed haar werk deed en hier bekend om stond en dat ze niet wisten of dit wel of niet zo hoorde.
Ze zeiden ook dat het maar een ‘gewone’ pedicure behandeling was en niet specifiek voor het
verwijderen van eelt. Blijf er dan in hemelsnaam af! Ik was goed kwaad en flink gefrustreerd,
maar heb het er verder bij gelaten. Ik kwam er om lekker vakantie te vieren en niet om ruzie te
maken. En het zou niks uithalen want ze wilden er toch niks aan doen. Deze behandeling heeft
me ongeveer 28 euro gekost. De nagellak heeft het ook niet langer dan een paar uur volgehouden.
Kennelijk was de topcoat slecht (of te dik aangebracht) waardoor er flink wat beschadigingen op de
nagellak zaten en ik het er weer af moest halen dezelfde dag.

Ook op manicure gebied heb ik heel wat meegemaakt. Er werd eens in mijn nagelriemen geknipt
tot bloedens toe door een stagiaire. De salon gaf me toen 5 euro korting als goedmakertje.

Nagels die niet netjes werden gelakt en vervolgens werd er gezegd; we zijn gespecialiseerd in
schoonheidsbehandelingen en het lakken doen we erbij. Biedt het dan niet aan en vraag er
vooral geen geld voor! De nagellak zat niet alleen op mijn nagels maar ook op mijn vingers. Ik dacht
echt dat ze een geintje maakten. Ik kreeg ook hier korting. Uiteraard ben ik nooit meer teruggegaan.
Deze behandeling kostte rond de 15 euro. Je mag toch wel verwachten dat de nagellak ‘netjes’
op de nagels wordt aangebracht en niet op de rest van je vinger. Dat lijkt me niet teveel gevraagd.

Hieronder een foto na een manicure behandeling waar de nagellak niet netjes is aangebracht.
In eerste instantie leek het mooi, maar ook hier zat de nagellak op mijn nagelriemen en ook op
mijn vingers. Ik kan het in ieder geval vele malen mooier. Ik ben echt vaak teleurgesteld
op dit gebied.

Laatst bij de kapper was ik in eerste instantie heel enthousiast over mijn nieuwe
haarkleur en hoe het geknipt was. Maar de volgende morgen stak ik mijn haar op
en ontdekte dat de haren bij mijn slapen, de donshaartjes op de plek van mijn
bakkebaarden, niet mee gekleurd waren. Ik belde de kapster om dit te vertellen
en ze zei direct dat zij alles geraakt had. Ze ging meteen in de verdediging. Met
andere woorden ik was een leugenaar. Ze zou me nog terugbellen voor een afspraak
om het in orde te maken, maar dat telefoontje is er nog steeds niet gekomen.
Nu had ze mijn nummer ook niet genoteerd (ik had wel nummerherkenning aan)
maar zij heeft mijn e-mail adres. Het was een kleine moeite geweest om mij te mailen.
Dat zou haar gesierd hebben. Maar I rest my case. Ik kom hier dus niet meer terug.
Ik ben mijn vertrouwen in deze kapster helemaal kwijt. Deze kapster kan niet tegen
kritiek en gaat niet goed om met klachten. Ik ga hier verder dan ook geen energie
meer in steken. Wellicht dat het anderen niet zo opvalt, maar ik stoor me in ieder
geval aan het kleurverschil. De buurtkapper die mijn haar eerder kleurde was misschien
niet zo creatief in het mixen van kleuren, maar zij ‘raakte’ in ieder geval wel ‘al’ mijn haar.
En dat vind ik veel belangrijker.

Wat ik hier nu van geleerd heb oftewel wat mijn ‘lessons learnt’ zijn:

– Het gras is niet altijd groener bij de buren; ik was op zich tevreden met mijn
buurtkapper, maar wilde iemand die meer meedacht en creatiever was. Dat
gebeurde ook, maar ik was niet tevreden over het resultaat en over de manier
waarop ik werd behandeld toen ik een klacht uitte. De volgende keer ga ik weer
trouw naar de buurtkapper.

– Ik laat geen manicure behandeling meer doen. Tenzij ik 100% zeker weet
dat de nagelstyliste een pietje precies is, zoals ik zelf ook ben. In de meeste
gevallen vind ik dat ik het zelf netter doe. Ik houd mijn geld anders liever in mijn
zakken.

– In het buitenland laat ik geen behandelingen meer doen. Ik kon mij op
zich wel redelijk verstaanbaar maken in het Frans, maar lastige discussies
voeren ging toch een stuk moeizamer.

– Wanneer ik weer naar een salon ga, moet ik proberen niet al te hoge
verwachtingen te hebben zodat ik minder snel teleurgesteld zal zijn. Ik wil
ook geen torenhoge bedragen meer neertellen hiervoor.

– Ik vind een goede prijs/kwaliteit verhouding belangrijk. Maar 15 euro voor
een manicure is op zich een redelijke prijs. Maar wanneer je nagelriemen
worden beschadigd en de nagellak niet netjes is aangebracht vind ik 1 euro
nog teveel.

Hebben jullie ook slechte ervaringen gehad in beauty salons? Zo ja, werd dit
netjes opgelost of niet?

Facebook
Facebook
Instagram
Bloglovin

You may also like...

19 Responses

  1. Cynthiiaa says:

    Deb, ik geef je groot gelijk dat je het gewoon hebt gemeld, dat is echt lef hebben! Tegenwoordig is de service vaak slecht, zo zonde. Je betaald namelijk wel gewoon de volle mep, dus een beetje kwaliteit moet er wel zijn, vind ik. Ik ben nog nooit bij een salon geweest, shame on me. Maar ik weet nog wel van de salon op school, ik was altijd heel precies, misschien te perfectionistisch, maar ik dacht aan de klant, diegene komt naar de salon toe, moet tevreden weggaan. Natuurlijk had je wel een aantal klanten er tussen zitten die nergens tevreden mee waren, maar die pik je er ook zo tussen uit, moet je maar naar een echte gaan. :’) Nee, ik denk ook dat het eraan ligt wie je hebt, eigenlijk erg, lijdt de zaak er mooi onder. Ik zou ook niet meer terug komen, ben nogel kieskeurig!

    • deborah says:

      Thanks voor je comment girl! Ja precies, de kwaliteit is vaak ver te zoeken, maar je mag wel flink betalen. Ik ben er klaar mee wat dat betreft. Je zou een klant happy moeten laten vertrekken, met een goed gevoel, mooi opgemaakt, met mooie nagels, brows of haren ipv dat je je belazerd voelt. Nobody’s perfect dus als je klant niet happy is moet je daar normaal mee omgaan vind ik. Ik snap niet dat zulke slechte tenten kunnen overleven in deze tijden eerlijk gezegd πŸ˜›

  2. Ruth says:

    Altijd jammer zo’n teleurstelling, terwijl je jezelf eens lekker wilt verwennen πŸ˜• Die eelt-voet is wel heel erg πŸ™ Ik heb maar één keer meegemaakt dat iets niet werd opgelost en dat was toen ze mijn haar bijna zwart hadden geverfd (ik heb rood haar en sproetjes) Dit is wel 14 jaar geleden, maar opgelost door mijn vroegere favo (dus niet degene die het verpest had!) kapper. Sindsdien blijf ik ver weg van verf. Gelukkig heb ik nu sinds een aantal jaar eindelijk een hele fijne schoonheidsspecialiste, dus ook geen wenbrauwverf-drama’s meer, wat daarvoor trouwens wel altijd ‘redelijk netjes’ (voor zover dat kon) opgelost werd. Leuk artikel trouwens! Even stoom afblazen πŸ˜‰

    • Ruth says:

      Eh, niet jouw eelt-voet, maar wat ze er mee gedaan had dus πŸ˜‰

    • deborah says:

      Ja precies het was wel ff fijn om stoom af te blazen, ik heb altijd heel veel zin om naar zo’n behandeling te gaan en zo’n teleurstelling is zo’n domper dan. Fijn dat je nu een fijne schoonheidsspecialiste hebt. Vooral trouw aan blijven zou ik zeggen. Echt goeie schoonheidsspecialistes zijn hard to find, tenminste vind ik. Bedankt voor je comment en je support πŸ˜‰

  3. shannara says:

    heb wel een paar keer wat gehad, maar dat werd altijd meteen netjes opgelost,
    gelukkig maar πŸ™‚

  4. Danice says:

    Ik heb geen nare ervaringen gehad omdat ik nog nooit naar een salon ben geweest (op de klappersalon na),nu ik dit zo lees vraag ik me af of het ΓΌberhaupt wel eens wil proberen.

  5. Wat een pech heb jij al gehad ! Ik heb in het verleden een paar kappers gehad die te veel van de lengte afknipten maar daar is het gelukkig bij gebleven.

  6. Dominique says:

    Altijd moeilijk om een goede kapper te vinden..

  7. Rinah says:

    Ik ga ook nooit naar een salon in het buitenland, tenminste ik heb ook van een aantal andere in mijn naaste omgeving slechte verhalen gehoord. Ik ga er alleen naar toe, als een bekende daar jaren lang klant is, dan weet ik tenminste dat het goed is en vertrouwd is. Die foto’s van je donshaartje is slordig gedaan zeg. groot gelijk dat je hier een artikel over schrijft.

  8. Nicole says:

    Jeetje, wat een vervelende ervaring! Ik heb alleen slechte ervaringen met kapsters, en daar ben ik daarna gewoon niet meer heen gegaan. Ik ben zo assertief om dit vervolgens te melden bij de kapster, haha. Ik heb nu sinds een paar jaar eindelijk een goede kapster!

    • deborah says:

      Als ik een klacht heb zal ik hem ook altijd uiten, zo assertief ben ik ook πŸ˜‰ Helaas is er niet altijd even goed mee omgegaan. Toch ben ik blij dat ik het heb gemeld. Ben ik het weer kwijt…

  9. Josephine says:

    Pfft, wat stom zeg al die ervaringen, het ziet er inderdaad allemaal niet goed uit! πŸ™

  10. Marijke says:

    aiai, geen goede ervaringen mee precies.. Bij een pedicure hoort gewoon eelt verwijderen!

  11. petra says:

    Oh my, wat een verhalen!!
    Ik denk dat dat de reden is dat ik nooit naar zoiets ga πŸ™‚
    Ik knip zelf mijn haar (ook door slechte ervaringen hoor ga ik niet meer terug), en nagels lakken en verzorgen doe ik ook wel zelf!!
    Ik wil altijd wel eens een beauty-pampering, maar dit weerhoudt mij er dan nog meer van πŸ™‚

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *