Het addertje van Instagram

Facebook
Facebook
Instagram
Bloglovin

Over Instagram is in bloggerland heel wat geschreven de afgelopen tijd. Het ging vooral over
het kopen van volgers en betalen voor likes waar sommigen zich kennelijk toe laten verleiden.

Dit onderwerp heeft me ook best wel even bezig gehouden, maar vandaag wil ik een ander
onderwerp aansnijden, namelijk dat bedrijven Instagrammers benaderen om hun foto’s te
mogen gebruiken. En wanneer dat bij voorbeeld gevraagd wordt door een bedrijf met een
slordige 2 miljoen volgers dan voel je je, hoe nuchter je wellicht ook bent, toch wel een heel
klein beetje vereerd of niet?

Foto: Shutterstock

Te mooi om waar te zijn

Het gebeurde mij dus een paar keer dat ik werd benaderd door een merk waar ik ook ook nog eens enorm
fan van ben met de vraag of ze mijn foto mochten delen. Ik was natuurlijk vereerd en sprong nog net
niet een gat in de lucht, maar toen later de aap uit de mouw kwam stond ik weer met beide benen op
de grond. Het kwam er namelijk op neer dat ik eerst akkoord moest gaan met een soort eenzijdig
contract waarmee je min of meer de rechten afstaat van je foto en het bedrijf ermee mag doen wat
het wil zoals reproduceren en wijzigen voor onbepaalde duur, wereldwijd en zonder dat het bedrijf je ook
maar iets verschuldigd is.

Dit is slechts het topje van de ijsberg want de lijst met voorwaarden ging nog wel even door, maar
daar zal ik jullie verder niet mee vermoeien.

Alles of niets

Ik kwam dus van een koude kermis thuis. Waarom zo ongewikkeld en waarom kunnen deze bedrijven
geen genoegen nemen met het regrammen van je foto? Op deze manier heb je toch ook een win-win
situatie? Het bedrijf laat een leuke foto zien op zijn Instagram account en jij krijgt jouw felbegeerde en
eerlijk verdiende 15 minutes of fame. Nee, het bedrijf wil kennelijk alles of niets. Ik heb uiteraard de
suggestie geopperd om mijn foto te regrammen, zonder de gestelde voorwaarden te accepteren maar
toen werd het opeens stil. Dit was dus duidelijk niet de bedoeling. Het werd dus ook niets.

Foto: Shutterstock

Addertje onder het gras

Jammer dus van dat addertje onder het gras, maar ik werk er liever niet aan mee op deze manier want
het voelt gewoon niet goed. Ik vind het geen eerlijke constructie die recht doet aan het feit dat ik altijd
heel veel tijd en moeite steek in mijn foto’s.

Ik bekijk het overigens vanaf de positieve kant want het is en blijft natuurlijk een mooi compliment
wanneer je hiervoor benaderd wordt. En gelukkig zijn er ook genoeg bedrijven die zonder dit soort
ingewikkelde constructies werken. En hopelijk blijft dat ook zo.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken en hoe de bloggers onder ons met dit soort
verzoeken (zouden) omgaan.

Facebook
Facebook
Instagram
Bloglovin

You may also like...

19 Responses

  1. Mariëlle says:

    Toevallig benaderde een merk me laatst, goed dat je hier over schrijft!! Het is inderdaad een eer, maar het moet wel eerlijk blijven…

  2. Babs says:

    Oei, dat is inderdaad balen… wat een gedoe. Eigenlijk vind ik dat ze een leuk bedrag moeten betalen voor jouw foto voor bijvoorbeeld een jaar gebruik? Dat zou eerlijker zijn. Liefde moet niet van een kant komen vind ik.
    Vreemde situatie…

    • Deb says:

      Haha, dat is een goeie Babs, liefde moet inderdaad van twee kanten komen. Dat had ook een leuke titel voor het artikel kunnen zijn 😁! Het is wel heel eenzijdig zo die liefde. Met je artikel maak je sowieso al reclame en of dat niet al genoeg is willen ze je foto ook nog eens gratis hebben. Leuk geprobeerd, maar daar trappen we dus mooi niet in!

  3. Kayla says:

    Het is inderdaad heel leuk wanneer een merk aan je vraagt of ze jouw foto mogen gebruiken. Echter moet het wel leuk en eerlijk blijven en is het echt heel vervelend als je alle rechten moet afstaan. Daar zou ik ook niet aan beginnen.

  4. Annette says:

    oh goed zeg nooit bij stil gestaan, ik ben ook al een paar keer benaderd voor een foto. Ga ik niet meer doen dus. Thanks voor het delen.

    • Deb says:

      Misschien dat er ook bedrijven tussen zitten die niet zulke voorwaarden stellen… of deden de betreffende bedrijven die jou vroegen dat wel?

      • Annette says:

        Meestal werd er alleen gevraagd om te reageren dat het ok was om hun foto te gebruiken. Heb dat gehad met o.a. Real Techniques en Hunkermoller toch niet de kleinsten. Volgens mij geen woord over algemene voorwaarden….

  5. Jeroen says:

    Goed dat je er niet in mee gaat. Want dit soort acties ondermijnen ook het inkomen van professionele fotografen…

  6. Mirjam says:

    Ja bizar hoe makkelijk sommige bedrijven ermee omgaan. Ik heb er laatst ook een stuk over geschreven op m’n blog. Zo jammer dat veel grote bedrijven weinig waardering hebben voor de moeite die je erin steekt.

    • Deb says:

      Ik denk dat deze bedrijven er heel makkelijk over denken. Ik werk er misschien niet aan mee, maar er zijn er genoeg die dat wel doen. Ik vraag me af of de instagrammers die hier wel op ingaan de voorwaarden echt gelezen hebben of er gewoon blind in trappen. Ik ga jouw blog binnenkort ook even bezoeken en je artikel hierover lezen. Ben benieuwd naar jouw ervaring!

  7. Jamie says:

    Ik denk dat ik al weet om welk bedrijf het gaat, toevallig een horlogemerk? Ik ben toen ook echt geschrokken van de voorwaarden.. echt bizar! Goed dat ook jij niet akkoord bent gegaan me de voorwaarden!

    • Deb says:

      Hoe durven ze zulke voorwaarden te stellen he.. ongelooflijk. Hopelijk gaan steeds minder mensen hiermee akkoord. Ps. Het was geen horloge merk, maar merken uit de beauty branche.

  8. Dana says:

    naaaaaah….dat is het eerste wat ik dacht toen ik er zo over las. Goed dat je zo’n issue aankaart. Wel echt jammer dat het ook nog eens een bedrijf is waar jij fan van bent.

  9. Lesley says:

    Ik heb het toen ik net begon uit ontwetendheid een keer gedaan, echter alleen recht gegeven om hem op instagram te delen. Leverde me toen snel volgers op was wel leuk. Daarna regelmatig benaderd met dezelfde voorwaarde als hierboven net als jij. Veel bedrijven reageren ook onder je foto dat je met een # moet reageren en dan kansmaakt om je foto gepost te hebben. Hiermee doe je ook alle afstand van de rechten van je foto staat in de kleine letters. Zoveel mensen doen het maar en lezen het niet echt zonde. Nu zou ik er zeker wel wat voor vragen voor een plaatsing op een groot account.

  10. Ik snap heel goed dat ze jouw foto’s willen gebruiken (ze zijn prachtig) maar wat oneerlijk dat het op deze manier moet. Ik heb het volgens mijn ook eens in het verleden gedaan maar was me er destijds niet bewust van. Ik heb weleens de vraag van een bedrijf van een artikel gekregen, ze wilde dat ik de foto’s aanleverde in high res voor hun eigen gebruik en een artikel voor een zeer laag bedrag, ik ben gewoon niet akkoord gegaan, te belachelijk voor woorden.
    Ik moet wel zeggen dat ik af en toe wat krijg van dat Instagram hoor haha!

  11. bychristiana says:

    Goed dat je hier over schrijft! Wat mij echt al diverse keren (!) is overkomen dat ik mijn foto’s op Instagram pagina’s van PR bureaus en merken tegenkomen, ZONDER mijn naam! En reken maar dat diezelfde foto op dat andere account héél wat meer hartjes krijgt dan op mijn eigen (kleine) account. Ik vind het echt heel erg moeilijk om hier mee om te gaan. Moet je die bedrijven dan persoonlijk benaderen of iets onder die betreffende foto plaatsen? Want in dat laatste geval lijkt het me dat het zo ‘bitchy’ overkomt. Ik wil er trouwens nog wel zeggen dat sommige bedrijven het echt heel netjes doen; ik werd bijvoorbeeld benaderd door H&M dat ze een foto van mij wilde plaatsen in hun gallery wall op de website van H&M. Heel keurig deden ze dat, en nog geen drie dagen later stonden er niet een, maar zelfs twee foto’s van mij in, uiteraard waar ik een jurk van H&M droeg, en netjes met een link naar mijn instagram pagina erbij. H&M blij, ik blij, en zo kan het ook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *